Provtåg och transporter

14/11 2012 Kördes första provtåget med 700 m3 från den blivande timmerterminalen i Backe Stationsvägen 400. Ett andra tåg lämnade terminalen en vecka senare. Totalt skeppades drygt 1400 m3 rundvirke till pappers/massaindustrin. En aspekt som ligger i fatet är att klareraren i Tåsjöberg har gått i pension och inte ersatts. Det innebär att banan i princip är avstängd till dess att tåget som vi lastat passerat Forsmo eller Hoting. Det minskar kapaciteten på spåret då det bara får finnas ett tåg i taget mellan klareringsstationerna.

I november 2013 kontaktades vi igen och ett nytt möte hölls och det bestämdes att antalet vagnar skulle utökas från tjugo till trettio vagnar. Vilket skulle ge ca 1050 m3 per tåg vilket skulle förbättra lönsamheten gentemot gummihjulstransporter. (Men man ska även ta med i beräkning miljöaspekten då man använder endast 20 % av bränslemängden jämfört med samma godsmängd på lastbil. Vi hoppas att miljökraven ska överlätta övergången och vi ska få lastning i Backe.)

28/11 2013 Utprovades möjligheten med att dela tåget och lämna halva tågsättet på stickspåret vid f.d. järnvägsstationen i Backe + möjligheten till rundkörning för att få loket i rätt ände på tågsättet. Provet föll väl ut så nu väntar vi på en fortsättning.

Denna information är endast publicerad för att undvika onödiga glamorösa rykten och ge fakta på bordet.

Med vänlig hälsning
Anders Westin

Foto: Gunnar Bergström

 

Developed by
SCS Design

Supported by
EU jordbruksfonden
Fjällsjö Framtid

 

Contact details

Fjällsjö Framtid

Torgvägen 1A
880 50 Backe
0624- 101 69

 

Get here

Zircon - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.