Rapport från premiären av rörelsetimmen i hallen:
Bilder och video kan ni se på Backe Fjällsjö Idrott Rörelses facebooksida
"Varje barn är unikt. Barn har rättigheter. Barn är inte små vuxna. Barn kan mer än vad vi vuxna ibland tror. Både utanför och i idrotten. Barnidrott ska kännas så pass roligt och lustfyllt att det ska locka tillbaka barn - en välkomnande och stimulerande miljö där vi bemöter varandra med respekt trots våra olikheter!
Med utgångspunkt från Barnkonventionen och toppenutbildningen ”Är du medspelare?” med Isabel Expósito från Röda Korsets Ungdomsförbund samt toppenboken ”Barnidrott - Ingen lek” av Klas Östberg och Tobias Östberg var det premiär för RÖRELSETIMMEN för åk 1-9. Kul med brett åldersspann där stämningen var på topp rakt igenom!
Tanken med RÖRELSETIMMEN är att varje barn kommer med önskemål - barnets perspektiv - om vad passet ska innehålla och att barnen tillsammans kommer fram till hur det ska genomföras. Viss vägledning och stöttning från vuxna men taktpinnen har barnen!
TACK barn för en oerhört givande kväll för mig som ledare - jättekul med era idéer och er kreativitet, så fint att se hur ni hjälper och peppar varandra också. Eloge till er föräldrar som bjöd på er själva och deltog!
• BARNKONVENTIONEN sammanfattad med fyra av dess artiklar •
Inledningsvis genomgång och diskussion kring fyra av Barnkonventionens artiklar:
Artikel 2 - Allas lika värde
Artikel 3 - Barns bästa
Artikel 6 - Rätt till utveckling
Artikel 12 - Delaktighet och inflytande
• VAL av aktivitet •
Kort gemensam uppvärmning med fokus på hopp och koordination tillsammans med ledaren.
Kvällens huvudaktiviteter blev gymnastikstationer samt hinderbana, där barnen kom fram till att ena halvan av sporthallen skulle vara för hinderbana och andra halvan gymnastikstationer. Barnen bestämde att var och en fick springa mellan de olika aktiviteterna när som helst. Varje grupp fick några minuter på sig att förbereda och visade sedan hur de hade tänkt.
• RÖRELSETIMMEN igång •
Alla var igång h e l a tiden! Och pendlade mellan de olika aktiviteterna. Allt medan tiden gick utvecklades olika moment på barnens villkor - exempelvis ”häst och vagn” genom hinderbanan. Vi vuxna bjöds in att delta, vilket troligtvis var riktigt kul och underhållande för alla (en kullerbytta utför en stor kudde ser betydligt lättare ut när barnen gör den)
• AVSLUT och sammanfattning •
Kort sammanfattning av Barnkonventionen, artikel 2+3+6+12 och en övning med reaktion, snabbhet och samspel.
NOTERINGAR
•Gymnastik och hinderbana är ofta återkommande önskemål för barnen - det är allsidigt, lekfullt och barnen hittar kreativa lösningar på utveckling av aktiviteterna.
•Allsidighet sker per automatik då barnen rör på sig av egen vilja och lust i en miljö som bjuder in till rörelse - de byter rörelse eller aktivitet när de blir trött, vilket kan göra att risk för överbelastning minskar. Exempelvis hängde många i de romerska ringarna och när orken i armarna tröt gick barnet vidare till hinderbana där benen fick jobba och armarna fick mer vila.
•Tävling är inget dramatiskt - så länge det sker på barnets villkor och vi vuxna inte lägger någon värdering i det. Exempelvis lade barnen in - i våra vuxenögons sett - tävlingsmoment som för barnen var mer av en lek. Inget konstigt, det bara var.
•Det barnen ikväll mindes mest var artikel 3 - Barns bästa, att inte bli pressad av tränaren samt artikel 4 ”Delaktighet och inflytande”, att få vara med och bestäma verksamheten. Något att verkligen lägga på minnet för alla oss vuxna - ledare som föräldrar - oavsett!"
Text och foto: Ida Sundin